Vardagsbetraktelser

Drömmar

Jag har länge drömt om en liten segelbåt som vi kan ha på landet. Den ska inte vara stor och exklusive gärna en fin liten båt som man kan leka med på helgerna. Den får gärna vara snabb också så att man får lite action när man är ute. Jag har faktiskt en båt i åtanke, nämligen Albin Express. Jag är helt och hållet förälskad i seglingen och hoppas att jag en dag kan börja leva med den igen.

Här är en liten sammanfattning:

9 skäl att välja Express  !

Historia

Express är idag Sveriges största entypskölbåtsklass. Albin Express ritades 1978 av Peter Norlin, en av Sveriges mest kända yachtkonstruktörer. De flesta Expresserna tillverkades av Albin Marin under de hektiska åren 1979 till 1982. Idag seglar fler än 1100 Expresser. Majoriteten seglar i svenska vatten, men många finns också i Norge, Finland, Danmark, Tyskland, England och USA.

Förebild

Expressen var ett svar på den mer internationellt kända J/24:an, med vilken den har många gemensamma drag. Expressen är något längre och smalare, har en tyngre köl, vilket resulterar i en högre stabilitet och bättre fart.

Crusing

Som Crusingbåt är den lättseglad och snabb för sin storlek, trånga passager passeras enkelt och snabbt tack vare båtens manöverförmåga.
Expressen har två fullängds kojer,en stickkoj och en rymlig förpik där två barn eller vuxna får plats utan problem. Ett pentry för matlagning samt förvaring. Komplettera med en utdragbar skepparlåda under sittbrunn för extra förvaring samt sittbrunnstält och du kan semestra i veckor.

Race

Expressen kappseglar i stora startfält med upp till hundra båtar. Självklart får vi stor uppmärksamhet när SM går av stapeln. 2002 i Marstrand var det 96 båtar som i en vecka gjorde upp om SM ute på Marstrandsfjorden. Ingen annan klass samlar så många deltagare.

Årets höjdpunkt

SM är årets höjdpunkt och drar både mer eller mindre rutinerade seglare

Här byts erfarenheter om hur man bäst trimmar en express hur man lättast och snabbast tar ner en spinnaker mm. och så avslöjas också vem som är den duktigaste besättningen och därmed SM vinnare.

Riksstyrelsen passar även på att ha sitt årsmöte på SM.

Västkustens Express seglare

På västkusten finns ett 20 tal Expresser som tävlar aktivt. I Western Express Cup ingår 6-7 starter som sedan räknas samman. Kullavik, Långedrag, Marstrand och Björnlanda är några av platserna vi tävlar på. Kul är också att Tjörn runt drar många Expresser runt 25-30 båtar.

I Norge

är klassen stor. I Faerder race är Express största klassen och 40-50 Expresser seglar den legendariska tävlingen varje år.

Transport

Expressen är trailerbar! Det tänker inte många på men det som krävs är E-körkort och självklart en trailer. När man väl införskaffat det så har man möjlighet att åka dit solen lyser sjösätta sin express med den smarta centrumlyften och njuta av pigg och rolig segling.
Veckolång transportsegling är ett minne blott.

Vad kostar en Express

En begagnad Express kostar från 75.000-140.000 beroende på utrustning och skick.

Nya segel kostar ca 25-35.000 men för crusing kan man lätt köpa mycket bra begagnade

segel för runt 10.000:-

           Express…."en klass för sig"

Källa: Västkustens expresseglare