Random

Goda Vanor “Proaktivitet”

Äntligen har jag tagit mig tid och börjat läsa boken “7 goda vanor”, jag skrev tidigare om det, se inlägget, Goda vanor. Jag har tänkt att skriva lite om de insikter jag får genom att läsa boken och ha en lite serie om detta här på bloggen.

Den första vanan som tas upp i boken handlar om att vara proaktiv. När jag först hörde detta trodde jag att de syftade på en slags proaktivitet som syftar till att man ska förkomma något, att man skall ta initiativet. Men här beskrivs proaktivitet från ett helt annan dimension och vad författaren egentligen säger är att man ska ta var på kraften i att vara positiv och förstå att det är man själv som bestämmer över sin sinnesnärvaro och tillstånd.

Tänk dig att du kan vara proaktiv och ta kommandot över dina tankar och känslor. Alltså att du med dina tankar kan styra dina känslor. Vanligtvis så brukar vi vara ganska reaktiva med våra känslor, vi känner något och sen tänker vi och analyserar känslan, vi låter våra känslor vara styrande och drivande krafter och vi lägger en stor möda på att hantera vår känslor. Den här vanan handlar om att man som människa har möjlighet att faktiskt bestämma över sina känslor. Hur många gånger har vi undvikit att göra saker för att vi inte känner för det, eller känt oss irriterade på en kassörska i en matvaruaffär som dröjer lite med att ta betalt från kunden före oss. Vi styrs daglien av negativa känslor som leder till negativa tankar, som hindrar oss från att nå våra drömmar och mål. Men genom att vara proaktiv har vi faktiskt chansen att välja bort dessa känslor genom att styra bort de tankar som uppstår genom de negativa känslorna.

Det här är inte så enkelt men definitivt något att fundera på. Varifrån kommer dessa irriterande och negativa känslor, vad gör de för nytta egentligen? Får de oss att känna oss bättre eller smartare? Framför allt leder de till en lösning eller får de oss att tänka på situationen som ett problem. Om det bara är ett problem för oss måste vi ta oss ut ur det och det gör vi endas med hjälp av vår inställning och tankar. Om det är ett större problem om omfattar andra, är vi då ett del av problemet,  eller en del av lösningen? Kan man uppnå ett tillstånd av att alltid känna sig nöjd och lycklig?

Hur som helst, nästa gång när jag börjar känna hur irritationen sprider sig i kroppen ska jag försöka vara mer uppmärksam på den känslan och lära mig att hantera den innan den når huvudet, och drar igång massa negativa tankar som hindar mig från att nå mina drömmar.

"Så en tanke, skörda ett beteende.

Så ett beteende, skörda en vana.

Så en vana, skörda en egenskap.

Så en egenskap, skörda en framtid."

 

DSC_0087  Det kanske går bra att bara tänkta på en sommarblomma?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *