Vardagsbetraktelser

Godkänt på den första inlämningsuppgiften

Som ni vet så kämpar jag med lite studier vid sidan om mitt vanliga jobb och liv. Allt för att hitta nya kreativa utmaningar för min fotografi. I söndags lämnade jag in min första uppgift på kursen och jag blev godkänt utan kompletteringar, tjohooooo känner mig väldigt stolt! Uppgiften gick ut på att man skulle redigera en valfri bild samt redogöra för varför man gjorde som man gjorde och vilket budskap man vill förmedla med sin bild. Ja det där är inte helt vetenskapligt och för en ekonom som jag själv blir det hela rätt overkligt, men ändå spännande att tänka i nya banor. Jag lovar att jag kommer tänka mer i dessa banor framöver när jag tar bilder.

Så här få ni läsa om ni orkar, och titta på bilderna.

 

Kort om bilden

Bilden är tagen på Långholmen i Stockholm under en solig höstpromenad. Jag gick förbi båtklubben och så här års är det full aktivitet med att dra upp båtarna på land på. Min första tanke var att fånga en stilig träbåt, men just när jag började se mig om efter en gammal träbåt fick jag syn på den här fina Duetten som stod för sig själv under ett träd. Den var så himla fin och glänsande, nästan som att det hade plockats ur garaget enbart för denna högtidliga dag och året kunde lika gärna ha varit 1955.

Varför

Jag valde att redigera bilen i en svartvit för att bilen skulle få huvudrollen i bilden och inte de vackra färgerna i trädet. I färg hade det nog varit lite för mycket att ta in och betrakta, men så här får jag bort uppmärksamheten från löven och bilen kommer mer i fokus.

Jag gjorde grundredigeringen av färgbilden i Camera Raw, där jag bland annan kämpade lite med att få bort högdagern från den bakre fönsterrutan.

När jag var klar i CR förflyttade jag med i PhotoShop och gjorde bilden svart vit genom GradientMap. Därefter gick jag in i levels och gjorde gråtonerna lite mörkare. Vidare i curvs drog jag upp kontrasten lite. För att lyfta bilden lite och kanske ge bilden den där soliga känslan la jag på ett filter (Warming Filter 81), det gav bilden också en klassisk känsla.

Slutligen jobbade jag  med verktyget ”Burn Tool” för att få fram lite vinjettering i bilden och ramade in bilden i en svart ram för att få den klassiska känslan.

Budskap

Vackra ting är tidlösa.

Med den valda redigering av bilden ville jag få fram en klassisk bild som känns tidslös samt ger en varm och harmonisk känsla.

 

FÖRE

Anna-Rose-Före

 

EFTER

Anna-Rose-Efter

 

Teori -“Bild&Buskap, Bo Bergstöm”

I Kapitel två i sin bok redogör Bergström för strategin bakom bild kommunikation.

1. Det ska finnas ett Mål med bilden

2. Bilden skall förmedla ett budskap

3. Bilden ska sättas i ett sammanhang

Utgångsläget är ”Målet” vad ska bilden användas till, ska den användas i en bok, en annons eller ska bilden hjälpa till att förmedla ett budskap eller känsla. Jag tror att fotografer verkligen jobbar och tänker i dessa banor när de får uppdrag eller genomför ett fotoprojekt. Men det händer ofta man att befinner i en situation då en bild bara måste tas utan att man hinner tänka igenom hela kommunikationsstrategin. Dock kan det vara intressant att i efterhand definiera vad det är för bild man har tagit, så låt mig göra ett försök.

Enligt Bergström ska målet definieras efter Who, What, What. Vem vill man nå, vad vet hon/han sen tidigare, vad ska de veta efter att de har tagit del av budskapet. Ska detta vara en informationsbild, journalistisk bild eller en reklam bild. Jag skulle nog vilja klassificera min bild som en journalistisk bild, ett porträtt av ett 50-tals bil, bilden tar ingen ställning utan redogör för det som hände i stunden.

Vidare går Bergstöm in på budskap i bilden. Instrumentella – och Relationella budskap, där de instrumentella budskapen påvisar problem är ofta dramatisk utformade och presenterar gärna en lösning. Det förkommer ofta mycket drama i dessa budskap. De relationella budskapen spelar mer på en känsla och vill förmedla en upplevelse. Generellt så gillar jag bilder som förmedlar en känsla snarare än löser ett problem och jag skulle nog kunna se en sådan tråd i mina bilder. Därför faller även denna bild under den relationella budskapskategori. Där den gamla bilen och höstlöven förmedlar en lugn och harmonisk känsla.

Vidare redogör Bergström för tre kategorier enligt vilka en bild kan skildra en historia. Det kan vara genom fakta, prosa och poesi. Min bild skull kunna representera en odramatisk prosabild. En svart 50-tals bil står parkerad under ett träd en solig höst dag. Varför gör den det, var är föraren? Till vänster i bilden kan man skymta en cykel är detta en slump eller är det ett möte som sker i närheten. Om man vill fördjupa sig i budskapet kan man även titta på retoriken i bilden, även här har man lånat begreppet från litteraturen. Min bild representerar den presentativa bildretoriken eftersom den visar en bild på en bil, bilden varken bevisar eller jämför utan bara visar rakt upp och ner.

Slutligen går Bergstöm in på sammanhanget och det finns en diskussion om hur text och bild ska fungera i olika sammanhang. Bergström menar på att man ska stäva efter att skapa disharmoni mellan text och bild för att skapa uppmärksamhet och intresse, medan harmoni lämpar sig för en motiverad betraktare vid exempelvis läroböcker. Jag skulle gissa på att detta är något man kan nyttja även när man skapar eller redigerar en bild. Min bild är en ganska harmonisk bild på en gammal bil som står i naturen, skulle bilen vara parkerad utanför ”Apple stor” skulle bilden det kanske skapa en viss uppmärksamhet. Men min bild förmedlar en viss harmoni och tidlöshet, det skulle lika gärna varit 1955 som 2010.